Gå til resultater

Direkte-nyheter

Fikk med seg selveste The Stig

18. juni 2016 - 16:16:21

PITERAQ har gjort en svært god figur i årets Seapilot 2Star og har seilt inn til en 2. plass i Racing/Cruising-klassen for de minste båtene, og Robert Myhrer tilskriver mye av suksessen til hans scoop på mannskapsfronten.

Han har fått med seg selveste The Stig i regattaen.

Vant sin egen klasse

18. juni 2016 - 14:09:40

Til tross for at de lå i 2,5 time i vindstille og tok morgenbad i Skagerrak, klarte Are Wiig det mesterstykket å vinne sin egen klasse. På vei over Skagerrak og ikke minst på kryssen opp fra Väderöarna fikk han imidlertid et føre hans langkjølete OLEANNA – en OE 32 – likte godt.

I dette intervjuet forteller han også om sin deltagelse i Golden Globe 2018 og om forberedelsene til den seilasen. Han håper å stille til start også i 2017 i Seapilot 2Star, og da håper arrangørene riktig mange seilere vil stille i hans egen Are Wiig Class for å ønske ham lykke til.

– Når Are skal seile 250 døgn alene, håper vi riktig mange stiller for å få en liten føling med hva han skal ut på gjennom å delta i en seilas over et par døgn – som en hyldest til Are, sier leder i Fredrikstad Seilforening, Per Arne Skjeggestad.

Ikke full klaff for rankinglederen i år

18. juni 2016 - 13:51:32

Elling Rishoff som leder SEILmagasinet Shorthanded-ranking, fikk det ikke helt til å klaffe i årets Seapilot 2Star; det ble en relativt beskjeden plassering til ham å være.

– Mye ble avgjort på første etappe da vi forsøkte å ta korteste vei, fremfor å seile etter vinden, sier han.

Han sier også at dette var en av de snilleste 2Star-regattaene han har vært med på.

Are WIig i mål i egen klasse?

Are WIig i mål i egen klasse?

18. juni 2016 - 11:53:16

Are Wiig og sønnen Alf Harald Wiig er gått i mål og inn til en klar ledelse i hans egen klasse.

ILLUMINATO raskest på annen etappe

18. juni 2016 - 11:04:34

ILLUMINATI har den beste korrigerte tiden på 2. etappe med tiden 14:18:51. Nest best var ILLE MORO med 14:31:10, og deretter XANA 14:36:09, GODE VENNER 14:40:01 og GLALAX 14:42:03.

Ser vi på reell seiltid, er det BLACK PEARL som har brukt kortest tid fra Strömstad til Skjæløy via Jomfruland: 13:06:38 – ca. 3 minutter foran SOLO 2: 13:09:25.

Deretter er det veldig jevnt:
GODE VENNER: 13:53:21
BEGGE DEHLER: 13:54:07
ILLE MORO: 13:54:28
XANA: 14:04:05
A-GAME: 14:04:15

Første båt i Are Wiig Class i mål

Første båt i Are Wiig Class i mål

18. juni 2016 - 10:21:19

Helge Rongevær og Ole Apalnes i Dehler 36 CWS FLYER kom i mål kl 09:03:05 som første båt i Are Wiig Class.

De har seilt hele regattaen i ett siden de startet fra Skjæløy. De hadde samme løp som de øvrige til nord for Tromøysundet og over til Väderöarna, men derifra har de seilt rett i mål. Tilsammen har de tilbakelagt 180 nautiske mil i ett – lenger enn noen av de andre.

De to øvrige båtene i klassen befinner seg nå utenfor Hankø på vei mot mål. De har et lavere måltall en FLYER, så tiden vil vise om de kommer tidsnok til å snike seg forbi.

To morgenfriske karer

18. juni 2016 - 10:14:21

Seapilot 2Star har vært BEGGE DEHLER

18. juni 2016 - 09:58:42

Marthe Olsen har deltatt i Seapilot 2Star for første gang, og for henne har opplevelsen vært BEGGE DEHLER.

Detholdt med snaue 3 minutter!

18. juni 2016 - 09:42:40

To fornøyde karer, Håkon Hjorthøy og Marius Løken, kom i land fra ILLUMINATI for å få konstatert noe de hadde en anelse om – at de hadde slått ILLE MORO med knapp margin.

Slått på målstreken

18. juni 2016 - 08:30:54

Flere båter er kommet i mål, og det er nå klart at ILLUMINATI har slått ILLE MORO på målstreken. Under tre minutter skiller de to båtene på korrigert tid med ILLUMINATI først.

Håkon Hjorthøy og Marius Løken seiler om bord i ILLUMINATI som er en Grand Soleil 43B.

SOLO 2 i mål som første båt

18. juni 2016 - 06:25:41

Kl: 05:28:43 kom i mål som første båt i årets Seapilot 2Star.
De nærmeste båtene bak lå da ved Færder.

Nok for i kveld

Nok for i kveld

17. juni 2016 - 23:38:25

For å kunne være våkne til å ta imot båtene i mål på Skjæløy i morgen tidlig, velger vi å avslutte herifra nå.

SOLO 2 rundet Jomfruland kl 23:09

17. juni 2016 - 23:32:51

– Ja, 23:09 rundet vi, og nå har vinden dreid litt over mot NNV, og vi har en god kurs mot Færder. Med Code 0 oppe seiler vi nå med en båtfart på 9,5–10 knop. Instrumentene her om bord sier at vi skal være ved Færder om 3 timer og 40 minutter, rapporterer Simen Løvgren om bord i SOLO 2.

Det betyr at de vil være ved Færder med den farten kl 03:10.

Om vinden holder seg, noe Rune Aasberg og Simen Løvgren er spente på. De tipper at de er på Skjæløy og i mål mellom kl 05 og 07 i morgen tidlig.

– Ja, og nå tar Rune en sjokoladebit, så nå blir det fart på sakene, avslutter Simen.

SOLO2 runder om få minutter

SOLO2 runder om få minutter

17. juni 2016 - 23:07:08

– Vi runder Jomfruland om få minutter, melder Simen Løvgren og legger ved et AIS-bilde de har om bord.

ARTEMIS og IREN II har brutt

17. juni 2016 - 22:54:33

ARTEMIS har meldt at de har valgt å gi seg i Strömstad og de vil ikke starte på den andre etappen.

Også IREN II har brutt. De ligger allerede til kai ved bryggene på Skjæløy. De brøt av seilasen like etter runding ved Arendal, og satte kursen nordover.

Alle inne i pitstop

17. juni 2016 - 22:52:15

VINDTORA kom inn som siste båt til pitstop i Strömstad. De ble klokket inn kl 22:41:08, og legger ut igjen i grålysningen – kl 03:41:08.

Ifølge yr.no vil de da våkne til en frisk nordlig bris som vil gi dem skarp slør over til Jomfruland.

Båtene som nå ligger nede ved Väderöarna hører til Are Wiig-klassen, og de skal seile rett til mål etter runding av merket nede ved de svenske øyene.

På Jomfruland kl 23:00

17. juni 2016 - 22:16:28

– Vi har schedule på å runde på Jomfruland kl 23:00, forteller Simen Løvgren om bord i SOLO 2.

Han forteller videre at de nettopp har satt spinnaker og at det blåser 10 knop fra 40 grader.

– Vestavinden er avlyst, den fikk vi aldri. Vi tokk en overbue i forhold til rhumbline for å møte den, men den kom aldri. Alle de tre værmodellene vi så på meldte dette, men ingen av dem slo til. Vestavinden ble drept av nordøsten, som vi nå vil få midt i fleisen på vei tilbake til Skjæløy, sier Løvgren.

Men enn så lenge kan de glede seg over å seile spinnaker en drøy halvtime til, før de runder.

SOLO 2 har falt ut av trackingen, men befinner seg altså like ved Jomfruland.

– Vi hadde en fantastisk seilas fra Arendal til Strömstad der vi fikk prøvd mye og på den måten har vi lært båten bedre å kjenne; ikke minst med hensyn til hvor stiv den er og hvor mye seil den tåler å seile med i ulike vindstyrker og -vinkler, sier Løvgren.

Mestvinnende gjennom tidene i Seapilot 2Star

17. juni 2016 - 20:12:28

Lurer du hvem som er de mestvinnende i Seapilot 2Star gjennom tidene? Her er listen fordelt på 1., 2. og 3. plass (gull, sølv, bronse). Poengene fremgår ved at gull er 3 poeng, sølv er 2 poeng og bronse 1 poeng)

Henning Hansen, Drammen (6-1-2) 22 poeng
Karl Otto Book, Åsgårdstrand (4-4-0) 20 poeng
Arve Roas, Oslo (5-1-2) 19 poeng
Tor Hove, Bærum (3-1-4) 15 poeng
Ludvig Daae, Bundefjorden (4-0-2) 14 poeng
Elling Rishoff, Asker (3-2-1) 14 poeng
Morten Brekke, Bærum (3-2-1) 14 poeng
Jens Thuesen, Danmark (2-4-0) 14 poeng
Tina Thuesen, Danmark (2-4-0) 14 poeng
Eilert Kamfjord, Tønsberg (3-2-0) 13 poeng
Are Philip Eklund, Fredrikstad (4-0-0 12 poeng
Fredrik Brandt-Rasmussen, Asker (2-3-0) 12 poeng
Lars Reinskou, Moss (2-3-0) 12 poeng
Kjell Inge Heiberg, KNS (2-1-4) 12 poeng
Sverre Johan Tangerud, Fredrikstad (3-1-0) 11 poeng
Pål Terje Christensen, Asker (1-3-2) 11 poeng
Simen Løvgren, Asker (2-2-0) 10 poeng
Hans Skar, Stord (2-2-0) 10 poeng
Jan Kristian Vedeler, Tønsberg (2-1-1) 9 poeng
Tormod Lie, Fredrikstad (2-1-1) 9 poeng

Dette kan bli vanskelig

Dette kan bli vanskelig

17. juni 2016 - 19:42:40

De fem værkartene viser vind-utviklingen på strekket mellom Strömstad og Jomfruland frem til midnatt i dag, og dette tegner til å bli vanskelig – for alle. Det sikreste kortet synes dog å forsøk å jobbe seg mot en nordlig posisjon.

SOLO 2 befinner seg for øyeblikket rett sør for Tjøme et godt stykke ut i havet, omtrent på rhumbline mellom Strömstad og Jomfruland. Slik det ser ut på værkartet kan de være i ferd med å seile seg inn i et vindhull, som vil kunne gi varierende vind i retning og styrke. Vindhullet forflytter seg imidlertid vestover, og er de heldige vil de ikke innhente det, og seile på den vinden som blåser i bakkant av det.

De vil imidlertid få en vestlig vind, som vil gi dem kryss til Jomfruland, men ved 22-tiden vil vinden begynne å dreie mot høyre slik at de kan stå høyere. Det betyr at det kan være om å gjøre for dem og ikke komme for langt syd, slik at de må krysse for å komme opp til Jomfruland.

Også båtene bak SOLO 2 vil få kryss, men i mer stabil vind. For dem kan det imidlertid se litt skummelt ut å komme for langt nord mot Tjøme-landet, der det ser ut til å danne seg et vindhull. På den annen side er vinden mer vestlig lengre syd, så der blir det mer kryss med vinden rett imot.

Ved 22-tiden vil vinden dreie mer mot høyre - mot nord – og det ser ut til at de som legger ut fra Strömstad mellom kl 22 og 23 vil få den gunstigste vinden på strekket over. De vil kunne stå rett over i friskere vind, noe som vil kunne gjøre at de kapper innpå forspranget til båtene foran.

Vindretningen ved Jomfruland ser ut til å variere en del, så hvordan man planlegger ankomsten mot Jomfruland i forhold til vinden, kan bli avgjørende. Her kan også strømmen være med på å spille en rolle.

Spennende!

Open Class gir endringer

17. juni 2016 - 19:14:32

Etter at det er kommet inn flere båter i Open Class, har rekkefølgen i foreningskonkurransen endret seg en del. Nå er rekkefølgen denne:

1. Asker 89 poeng
2. Bærum 1. lag 77 poeng
3. Bundefjorden 75 poeng
4. Tønsberg 64 poeng
5. KNS 58 poeng
6. Nesodden 56 poeng
6. Fredrikstad 56 poeng
8. Bærum 2. lag 39 poeng

Nordnordvest på Jomfruland

Nordnordvest på Jomfruland

17. juni 2016 - 18:58:47

Målestasjonen på Jomfruland - dit seilerne nå er på vei – berettet om 4,2 m/sek fra NNV kl 18.

Ulik strategi

Ulik strategi

17. juni 2016 - 18:56:08

Mens GLALAX, som gikk ut fra Strömstad som båt nummer to, valgte å gå rett ut og vestover, seilte de to som startet rett bak opp mot Holmen Grå for så å gå vestover.

det kostet dem noen ekstra slag og tapt distanse, men har gitt dem en nordligere posisjon på veien vestover. Det skal bli interessant å se hva slags utteling det vil gi på sikt.

ILLUMINATI ser også ut til å følge løpet ut ved Holmen Grå.

Asker-laget i têt, men det er jevnt

17. juni 2016 - 18:41:26

Etter en utregning når det gjelder foreningspremien i forbindelse med pitstop i Strömstad, ser det ut til at Asker-seilerne nok en gang ligger an til å vinne foreningspremien. De har et lite forsprang på Bundefjorden Seilforening.

Akkurat nå ser stillingen slik ut:
1. Asker Seilforening 89 poeng
2. Bundefjorden Seilforening 75 poeng
3. KNS 60 poeng
4. Fredrikstad Seilforening 56 poeng
4. Nesodden Seilforening 56 poeng
6. Bærum Seilforening 1. lag 53 poeng
7. Tønsberg Seilforening 50 poeng
8. Bærum seilforening 2. lag 27 poeng

Best av brødrene

Best av brødrene

17. juni 2016 - 18:36:27

Andreas og Erik Lawson fra KNS er foreløpig best av brødrene i kampen om søsken-premien i sin Sun Fast 3200, men de skal ikke føle seg for sikre. Kun syv minutter har de til gode på Tønsberg-brødrene Jon og Emil Moholt i deres Elan 37.

Marthe Olsen har tre titler inne

Marthe Olsen har tre titler inne

17. juni 2016 - 18:29:51

Marthe Olsen (20), som seiler sammen med faren Truls Olsen i BEGGE DEHLER, har for øyeblikket en hånd på tre «titler» i årets Seapilot 2Star.

Sammen er det to foreløpig – etter pitstop i Strömstad – beste foreldre/barn-lag og beste miksete lag. Marthe er også den av «nybegynnerne» som ikke har fullført regattaen før, som ligger best an.

De 10 beste over all

17. juni 2016 - 17:57:50

Listen over de 10 beste over all i Strömstad ser slik ut:
26:45:33 GLALAX - Rune Tønnessen, Bærum & Halvor Schøyen, Tønsberg [X-37]
27:18:55 PITERAQ - Robert Myhrer, Bundefjorden & Kjell Petter Bruun, Bundefjorden [Dufour 34]
3. 27:58:59 ILLE MORO - Ludvig Daae, Bundefjorden & Einar Stenersen Plathe, Asker [Bavaria 42 Match]
4. 28:08:47 ILLUMINATI - Håkon Hjorthøy, Asker & Marius Løken, Røyken [Grand Soleil 43B]
5. 28:26:54 BEGGE DEHLER - Truls Olsen, Fredrikstad & Marthe Olsen, Fredrikstad [Dehler 41 JV]
6. 28:31:13 FRITT FRAM! - Audun Gjøstein, Asker - Tom Haugen [First 40.7]
7. 28:32:40 ELDORADO - Alf Magne Andersen, Nesodden & Magnus Andersen, Nesodden [X-37]
8. 28:38:26 XANA - Per Haugen, Oppegård & Thomas Robberstad, Stavanger [IMX 40]
9. 29:01:20 GODE VENNER - Elling Rishoff, Asker & Morten Brekke, Bærum [First 40]
10. 29:17:32 KRAFTKAR - Sigmund Andre Hertzberg, KNS & Tim Sandberg, KNS [Elan 400]

God fart mot Jomfruland

God fart mot Jomfruland

17. juni 2016 - 17:25:50

SOLO 2 har høy fart mot rundingen av Jomfruland. Trackingen viser over 8 knop. Om farten holder runder SOLO 2 merket ved 23 tiden. Båten ligger nå rett nordvest for Koster.

En times strafferunde

En times strafferunde

17. juni 2016 - 17:20:50

Dehler 39 BAGHEERA gikk på feil side av Svartskär ved innseilingen til Strömstad. Denne begrensningen står ikke i seilingsbestemmelsene, men er påvist på et kart i seilingsbestemmelsene. BAGHEERA fant dette ut etter å ha passert mål, men gikk tilbake, og seilte korrekt. Det kostet dem en time.

Sommartider hey-hey

Sommartider hey-hey

17. juni 2016 - 17:15:40

Solen skinner, og folk bader. Vinden er varm. Enkelte sier at dette har vært mest behaglige Seapilot 2Star noen sinne.

SOLO 2 har startet i Strömstad

17. juni 2016 - 16:44:51

Andre etappe er i gang, i hvert fall for SOLO 2 som startet etter fem timers pitstop i Strömstad. Det er friske vindkast inne i havna, men skal ikke være like sterk lengre ut.

Sirkus Bruun

Sirkus Bruun

17. juni 2016 - 16:09:48

The Stig seiler Seapilot 2Star. Dessverre har Instagram fjernet feeden til regattasidene. Følg Sirkus Bruun på Insagram. https://www.instagram.com/p/BGuA3bivQ5G/?taken-by=sirkusbruun

SOLO 2 gjør seg klar

SOLO 2 gjør seg klar

17. juni 2016 - 16:05:45

Mens båtene strømmer inn til Strömstad, gjør SOLO 2 seg klar for andre etappe som er avkortet. Båtene skal nå seile rett til Jomfruland, runde, og inn til mål i Strömstad.

Minste båt i Strömstad

17. juni 2016 - 16:03:36

Robert Myhrer og Kjell Petter Bruun gjorde det på vei mot Arendal, og var helt i tet ved rundingen. PITERAQ, Dufour 34 ligger foreløpig som andre båt over all, og er foreløpig minste båt i Strömstad.

PITERAQ i mål til god tid

PITERAQ i mål til god tid

17. juni 2016 - 15:33:14

PITERAQ, Dufour 34, er så langt den minste båten som har gått i mål. Selv god seiling, så holder det ikke til ledelse i klassen mot GLALAX som var over to timer før i mål. Men PITERAQ ligger som nest beste sammenlagt.

Takk for siste?

Takk for siste?

17. juni 2016 - 15:19:16

Det er ingen tvil om at de som rundet først ved merket nord for Arendal profiterte ved at de hadde vind da de rundet, og fikk med seg vinden ut i Skagerrak. Båtene lengre bak fikk mindre vind, og de aller bakerste vindstille.

Feltet som hadde vært ganske samlet ned til Arendal ble tøyd som en lang strikk.

På etappen fra Strömstad til Jomfruland kan det bli annerledes. Båtene som starter først vil bli møtt av vestavind og få mye kryss, mens båtene som starter senere – fra 19–20-tiden og utover, vil kunne sløre over.

Det ser egentlig ut som om det blir gunstigere og gunstigere å starte desto lengre ut på kvelden det er.

Og nettopp det bør gi god grunn til håp for dem som ikke kom aller først inn til Strömstad.

Værkartet viser forholdene kl 23:00 i kveld.

Uten propell

Uten propell

17. juni 2016 - 15:06:07

First 40,7 FRITT FRAM trengte også hjelp til å komme til havn i Strömstad. Vi må ha mistet propellen, forklarer skipper Audun Gjøstein som kom inn som båt nummer 11.

Bråstopp?

Bråstopp?

17. juni 2016 - 15:03:12

Når SOLO 2 legger ut fra Strömstad vil de kunne seile med god bør med stikk i skjøtene i en frisk nordlig vind. Det vil gå fort, men halvveis kan det bli bråstopp.

Midtveis vil vinden dreie mot vest, kanskje med litt vindstille først – og da vil det bli kryss over til Jomfruland.

Enda mer kryss vil det bli på båtene som starter i timene etter. Værkartet er for kl 18 i kveld. SOLO 2 starter kl 16:19:18

Hvem blir årets «rookie»?

Hvem blir årets «rookie»?

17. juni 2016 - 14:48:26

En av grunnideene med Seapilot 2Star er at det skal være en utfordring å fullføre regattaen – og slik har det vært hvert eneste år: Deltagerne har kjent på kroppen at det koster og at det er en prestasjon å tilbakelegge nærmere 300 nautiske mil med bare to seilere om bord.

Blåser det mye, kan regattaen være en fysisk prøvelse og det er en utfordring i seg selv å gjennomføre regattaen på en trygg og god måte, som hverken tærer for hardt på utstyret eller setter sikkerheten i fare. Og blåser det lite med skiftende vind, er regattaen en tålmodighetsprøve og en konsentrasjonsøvelse hvor man hele tiden må ha et våkent øye med hva som skjer og hva som kan komme til å skje.

Det står derfor respekt av alle dem som kommer hele veien rundt og i mål.

I årets regatta er det en håndfull seilere som er med for første gang eller som ikke har fullført regattaen før, og de konkurrerer om å bli beste «rookie» – som man sier:

Thomas Jobling, KNS
Ole Apalnes
Aril Brandvik
Alf Harald Wiig, Åsgårdstrand
Tyge Olsen, Skottland
Paul Skrede, Bærum
Martin Storm Stensholt, Bærum
Marthe Olsen, Fredrikstad
Konrad Nøkleby, Bundefjorden
Thomas Martinsen, Asker (bildet)
Jan Jansen, KNS
Lars Borge, Fredrikstad
Arne Vidar Sjønøst, Trondhjems
Andreas Lawson, KNS
Erik Lawson, KNS
Martin Abenius, Sverige

En familieopplevelse

En familieopplevelse

17. juni 2016 - 14:33:35

Seapilot 2Star er ikke bare en regatta, det kan også være en hyggelig familieopplevelse. I de senere årene har det vært et økende antall lag som består av foreldre og barn. Det å ha en lang og intensiv opplevelse sammen er åpenbart noe som flere og flere setter pris på.

De har også en premie å konkurrere om, de familielagene som gjør det, er:

Are Wiig og Alf Harald Wiig i OLLEANNA
Alf Magne Andersen og Magnus Andersen i ELDORADO
Anders Stensholt og Martin Storm Stensholt i A-GAME (bildet)
Truls Olsen og Marthe Olsen i BAGHEERA
Arne Hammersland og Lene Hammersland i DILL
Sverre Marius Ellingsen og Sverre Gunnar Ellingsen i BLACK PEARL
Harald Walder og Christine Walder i SPARKLING GIRL

Utfordrende andre etappe

Utfordrende andre etappe

17. juni 2016 - 14:31:26

Vinden dreiet mot nord i Strömstad, men ved Jomfruland er vinden fra vest. Båtene som ligger i tet vil få kryss store deler av veien til Jomfruland på andre etappe. Båtene som ikke har gjort det like bra på første del, vil få bedre raskere forhold. Fredag kveld vil vinden komme fra nord, som gir rask seilas.

Hvem blir beste miksete mannskap?

Hvem blir beste miksete mannskap?

17. juni 2016 - 14:20:49

Om bord i fem av deltagerbåtene utgjør mannskapet en kvinne og en mann, og disse fem konkurrerer innbyrdes om å bli best på over all-listen. Disse fem er:

Anne Karin Augland og Geir Gramdal i ARTEMIS (bildet)
Truls Olsen og Marthe Olsen i BEGGE DEHLER
Arne Hammersland og Lene Hammersland i DILL
Rune Hjertås og Sandra Hjertås i GRANUAILE
Harald Walder og Christine Walder i SPARKLING GIRL

Far og datter med god fart

17. juni 2016 - 14:17:28

Truls og Marthe Olsen gjorde det etter Færder hvor de gikk lengre øst. Det gjorde at de var først rundt ved Arendal. 21 år gamle Marthe er med som mannskap for første gang, og gjorde en god jobb på fordekket på den 41-fots lange båten.

Sterkt av GLADLAX

17. juni 2016 - 14:02:26

Rune Tønnessen og Halvor Schøyen i X-37 GLAXLAX kom i mål som andre båt til Strömstad under Seapilot 2Star.

Det friskner til

Det friskner til

17. juni 2016 - 13:58:47

Det er drømmeforhold for seiling i Strømstad. KRAFTKAR gikk nettopp i mål som båt nummer åtte, like foran GODE VENNER. KRAFTKAR tapte neone sekunder på å ikke seile korteste vei til mållinjen.

Hvem blir beste søskenpar?

Hvem blir beste søskenpar?

17. juni 2016 - 13:42:51

I Seapilot 2Star er det mange konkurranser i konkurransen, og en av dem handler om å bli beste søskenpar.

I år er det fire søskenpar som konkurrerer, og det er plasseringen på over all-listen som gjelder for hvem som blir best:

Eivind Carlsen og Henning Carlsen i BAGHEERA (bildet)
Jon Moholt og Emil Moholt i MIA MARA
Andreas Lawson og Erik Lawson i REDLINE
Martin Borg og Kristian Borg i TRIMAR 2

Hvor er BLAAST i PIXELINE?

Hvor er BLAAST i PIXELINE?

17. juni 2016 - 13:29:44

Mange lurer på hvor Henning Hansen og Eilert Kamfjord i BLAAST I PIXELINE befinner seg. De er ikke kommet med på trackingen etter at de bestemte seg for å gjennomføre regattaen i X-332 BLAAST i stedet for X-442 PIXELINE.

Og hvor de er sant å si et godt spørsmål. Det er det kun de selv som vet. Her er i alle fall et bilde de har lagt ut på Facebook, så får vi se når de dukker opp i Strömstad. :)

ILLE MORO i mål

ILLE MORO i mål

17. juni 2016 - 13:23:25

Fem minutter GLADLAX er Ludvig Daae over mållinjen i Strömstad. Like bak følgerBEGGE DEHLER, Dehler 41 Truls Olsen seiler med datteren Marthe

GLADLAX i mål

GLADLAX i mål

17. juni 2016 - 13:15:47

X-37 GLADLAX klarte å holde Bavaria Match 42 ILEE MORO bak seg, og kom i mål som andre båt inn til Strömstad. 55 minutter etter SOLO 2.

Dukkert i morgentimene

Dukkert i morgentimene

17. juni 2016 - 13:15:42

Etter ett døgns seilas ble det komplett vindstille, skriver Are Wiig på Facebook. Sønnen Alf Harald og skippern tok morgenvasken. Blåser nå 7 knop og leggen over Skagerak er påbegynt med et lite stikk i skjøtet og fint driv i 4,5 knops fart, rapporteres det fra feltets bakerste båt.

Hvorfor båtene ble borte

17. juni 2016 - 12:58:10

Erik Raabe i Seapilot 2Star forklarer hvorfor båtene ble borte fra trackingvinduet ved rundingen nord for Tromøysundet, og hvorfor de likevel kunne sees i kartet av seilerne selv som var i området:

«Då AIS sänder på VHF-bandet så kan alla båtar se AIS-mål inom VHF räckvidd. Tryckningen tar informations från basstationer iland som läggs ut på internet.
Om båtarna ligger utanför basstationens räckvidd så tappas förläningen.»

Dukkert i morgentimene

Dukkert i morgentimene

17. juni 2016 - 12:53:57

Etter ett døgns seilas ble det komplett vindstille, skriver Are Wiig på Facebook. Sønnen Alf Harald og skippern tok morgenvasken. Blåser nå 7 knop og leggen over Skagerak er påbegynt med et lite stikk i skjøtet og fint driv i 4,5 knops fart, rapporteres det fra feltets bakerste båt.

På plass i Strömstad

17. juni 2016 - 12:48:23

SOLO 2 kom i mål som første båt i Strömstad etter første etappe. Etter målgang fikk båten tau i propellen, og ble slept inn. Nå venter gutta på en dykker som skal fjernet tauet.

Sjanseseilas i Kosterfjorden?

Sjanseseilas i Kosterfjorden?

17. juni 2016 - 12:26:04

På trackingen har ILLE MORO og GLALAX hatt et godt forsprang på de øvrige båtene på trackingen, men de er nå i ferd med å bli innhentet av ILLUMINATI og JOKERMAN som kommer bakfra.

Fartsverdiene båtene kan oppvise, røper også at det for øyeblikket er varierende forhold. Mens ILLE MORO seiler i 0,9 knop, viser tallene for GLALAX som ikke ligger langt unna, 7,2 knop.

ILLUMINATI seiler i 5 knop og JOKERMAN i 4,5 knop..

– VI har jo søndagen på oss

– VI har jo søndagen på oss

17. juni 2016 - 12:18:03

– Vi? Nei, vi har det bare bra, vi. Vi har akkurat tatt morgenbad. Det er 17 grader i vannet, forteller Are Wiig om bord i OLLEANNA.

De har akkurat rundet rundingsmerket ved Arendal og har satt kurs for Väderöarna over Skagerrak.

– Akkurat nå har vi 5 knops vind og seiler i 2,5 knop. Det er litt lite. Vi skulle gjerne hatt 8 knop eller mer, da begynner båten å gå. Vi styrer 60 grader – på kryss. Vi håper vinden dreier litt, så vi slipper å krysse over. De andre har jo lenset.… Men vi har jo søndagen på oss, humrer Are Wiig, som synes dette er fin trening for den store reisen.

Søndag om to dager er jo en kort tidshorisont når man har en jordomseiling i sikte.

Are Wiig beretter om at de har ligget 2,5 time helt i vindstille.

– Vi lå an til å runde en halvtime bak Albin Deltaen EIR IV, men så ble vi liggende og rundet 3,5 time bak dem. Nå har vi ingen båter i sikte foran oss, men været er fint og vi har det bra.

Han forteller også at det heller ikke er noe pluss å ha en fast, trebladet propell i akterkant av den lange kjølen.

– Men den skal jeg skifte ut, men det rakk jeg ikke å gjøre før Seapilot 2Star, sier Are som forteller at mye skal gjøres med båten i tiden fremover til regattastart i 2018.

– Riggen blir helt ny og en meter høyere. Det er slik den opprinnelige riggen til båten ble tegnet, så det har jeg fått godkjent av regattaledelsen i Golden Globe. Dessuten skal hele seilgarderoben fornyes. Spinnakeren vi har her er fra 1970-tallet. Det kan jo sees på fargene!

Han forteller også at det skal bygges inn vanntette skott i båten, at han skal forsterke en innplastingen av andre skott og en del av bunnstokkene. Han skal også bygge et doghouse og baugspryd til båten. Dessuten er det en del å gjøre med det elektriske anlegget. Det er med andre ord mye som må gjøres før båten er klar for jordomseiling.

Seapilot 2Star er den første regattaen han seiler med båten, og at de nå har mistet kontakten med de andre båtene, gjør ikke så mye. Her er det snakk om å samle erfaring.

– Dessuten, sier Are Wiig, – mye kan skje ennå. Og, det blir det det blir.

Men likevel, konkurransemennesket har ikke helt slukket i ham:

– Det var litt surt å miste EIR IV, for med lavere måltall tror jeg vi hadde dem på ratingen!

SOLO2 med problemer

SOLO2 med problemer

17. juni 2016 - 12:01:02

Gutta fikk tau i propellen når motoren skulle startes etter målgang. Båten blir nå slept til kai av Sjöredningen.

Avkortning av 2. etappe

Avkortning av 2. etappe

17. juni 2016 - 11:33:03

Regattasjef John Hatch har skuet lenge etter båtene, der han nå befinner seg i pitstop i Strömstad, og fordi den første etappen har tatt lengre tid enn beregnet – det er ennå båter som har langt igjen til pitstop, har regattasjefen besluttet å avkorte 2. etappe.

Det betyr at båtene skal seile fra Strömstad og rett til Jomfruland – og så derifra til mål på Skjæløy. Det skjer etter at de har hatt 5 timers hvile.

Det betyr at den påtenkte turen nedenom Väderöarna blir droppet.

SOLO 2 seiler ut fra pitstop som første båt kl 16:19:18.

Offisiell meddelelse om avkortningen er å finne under fanen Oppslagstavle.

SOLO 2 i mål

17. juni 2016 - 11:26:31

SOLO 2 gikk i mål i pitstop i Strömstad kl 11:19:28. Det betyr at de har brukt ett døgn og 19 minutter på den første etappen.

SOLO 2 snart i mål

SOLO 2 snart i mål

17. juni 2016 - 11:05:26

Om ikke mange minuttene vil Rune Aasberg og Simen Løvgren gå i mål på første etappe som første båt. De er nå i innseilingen til Stömstad. Utifra trackingen har de vind, i og med at de logger 6,6 knop.

At SOLO2 nå kommer i mål som første båt, betyr at de har seilt seg kraftig opp i løpet av natten etter en svak start der den nye båten deres viste klart og tydelig at dette ikke er en båt for lettvindsseilas.

Simen Løvgren skriver selv på lagets blogg «NOR Challenge:

«I natt har vi seilt oss opp på lista, da det endelig kom vind, til og med fra riktig retning.

Vi startet på Skjæløy med null vind, mens det økte etter hvert til 5-8 knop på vei mot Arendal, på kryss. Absolutt ikke vårt idealføre, men vi klarte før runding å seile opp mange av de første båtene.

Så ut i Skagerrak med mål Væderøarna, med runding der, før målgang første etappe i Strømstad. Vi hadde god bør med mye bra spinnaker seilas. Vi må nok seile litt lenger enn de fleste for å holde farten i Solo2, men det kompenseres av farta.»

Hvilken forening er best?

17. juni 2016 - 10:57:47

Samtidig med at seilerne kjemper seg imellom om å bli best mulig, deles det også ut en premie til den beste seilforeningen i Seapilot 2Star 2016.

Det går ut på at seilerne deles inn i 6-manns lag for sine foreninger, og det er plasseringen på SEILmagasinet Shorthanded-ranking som bestemmer lagenes sammensetting. En seilforening må ha minimum seks deltagere for å kunne kvalifisere til å danne et lag.

Poengfordelingen er slik at vinneren i en klasse får poeng lik antall startende i klassen, pluss tre bonuspoeng. Nr. 2 får poeng etter antall startende minus ett poeng, men pluss to bonuspoeng. Nr. 3 får antall startende minus to poeng, men pluss ett bonuspoeng, mens nr. 4 og videre får antall startende minus tre poeng, fire poeng og så videre.

Konkret betyr dette:
Are Wiig Class: 1. pl = 7 poeng, 2. plass = 5 poeng, 3. plass = 3 poeng, 4. plass = 1 poeng
R/C Small: 1. pl = 18 poeng, 2. plass = 16 poeng, 3. plass = 14 poeng, 4. plass = 12 poeng, 5. plass = 11 poeng osv.
R/C Large: 1. pl = 22 poeng, 2. plass = 20 poeng, 3. plass = 18 poeng, 4. plass = 16 poeng, 5. plass = 15 poeng osv.
Open Class: 1. pl = 15 poeng, 2. plass = 13 poeng, 3. plass = 11 poeng, 4. plass = 9 poeng, 5. plass = 8 poeng osv.

Og lagene, det er disse:

ASKER
Elling Rishoff
Einar Stenersen Plathe
Per Ottar Skaaret
Simen Løvgren
Øyvinn Brudevoll
Håkon Hjorthøy

KNS
Tim Sandberg
Sverre Marius Ellingsen
Sverre Gunnar Ellingsen
Rune Øverås
Andreas Lawson
Jan Jansen

FREDRIKSTAD
Svein Olav Moe
Vidar Moe
Are Eklund
Eivind Carlsen
Magnus Tvete
Per Arne Skjeggestad

TØNSBERG
Jon Moholt
Emil Moholt
Halvor Schøyen
Eilert Kamfjord
Sandra Hjertås
Rune Hjertås

NESODDEN
Øyvind Degnes
Alf Magne Andersen
Magnus Andersen
Truls Daae Starheim
Olav Mork Bjørnås
Børre Søraas-Sæther

BUNDEFJORDEN
Ludvig Daae
Rune Aasberg
Robert Myhrer
Bjørn Strand Jacobsen
Vilhelm Vardøy
Kjell Petter Bruun

BÆRUM 1
Morten Brekke
Harald Walder
Christine Walder
Rune Tønnesen
Kai Viksjø
Sigmund Andre Hertzberg

BÆRUM 2
Henning Carlsen
Morten Lycke
Arne Hammersland
Kjetil Ingeberg
Paul Skrede
Lene Hammersland

De tre foregående er det Asker Seilforening som har vunnet lagkonkurransen.

Are Wiig i tet i egen klasse?

17. juni 2016 - 08:55:18

Å si noe om rekkefølgen i Are Wiig Class er egentlig nesten umulig, all den stund det er lenge siden AIS-signalene til disse båtene har oppdatert seg. Det ser ut til at alle er inne i «skyggen» rundt rundingsmerket på norskekysten.

Ut i fra de siste oppdateringene kan det imidlertid se ut som om Are Wiig og sønnen Alf Martin i OLLEANNA har profitert på å gå ut i havet. Spørsmålet er imidlertid hvor tung veien vil bli for dem for å komme inn til kysten igjen.

FRI FLYT som figurerer i denne klassen på trackingen og som er på vei over til Skagerrak, er flyttet over til racing/cruising-klassen.

På trackingen har for øvrig også Open Class og Are Wiig Class byttet navn.

SOLO 2 i tet i Open Class

SOLO 2 i tet i Open Class

17. juni 2016 - 08:48:00

Ved at SOLO 2 ser ut til å runde nå, kan det se ut som om avstanden bakover til de mindre båtene er blitt såpass stor, at de også ligger i tet på korrigert tid.

Bak SOLO 2 pågår det en spennende kamp mellom fire båter, kan det se ut til; RED LINE, STUTT-TJUKKEN, SPARKLING GIRL og COOCKIE MONSTER.

Hvem leder i Racing Cruising?

Hvem leder i Racing Cruising?

17. juni 2016 - 08:37:53

Racing/Cruising-klassen er delt i to, men på trackingen vises klassen samlet. Det kan derfor være vanskelig å se hvilke båter som leder i de to klassene. Se på fanen «startlister» for å se fordelingen. Et annet usikkerhetsmoment er at ikke alle båtene tracker som de skal, noe som kan ha ulike årsaker; blant annet antennehøyde, lav strøm-spenning om bord, dårlig kontakt i koblinger.

En kikk på trackingen forteller imidlertid at ILLE MORO (bildet) ligger svært godt an. De ligger fremst av de båtene som vises på trackingen. Ut i fra observasjoner ved runding i natt, er det også grunn til å tro at BEGGE DEHLER ligger godt fremme i feltet.

Også ILLUMINATI ligger godt an, og leaderboardet på trackingen gir også FRITT FRAM en god plassering.

I Racing/Cruising-klassen for de mindre båtene, tyder alt på at fjorårets vinner, GLALAX, også ligger i tet denne gangen også. Også PITERAQ og ELDORADO ser ut til å ligge godt an.

MIA MARA og BAGHEERA ser også ut til å være godt posisjonert fremme i feltet.

Det endelige svaret på hvordan det ligger an, får vi først når båtene kommer inn til pitstop i Strömstad der de blir klokket inn til en mellomtid før seilerne får sine velfortjente fem timers hvile.

SOLO2 runder nå

SOLO2 runder nå

17. juni 2016 - 08:32:43

Rune Aasberg og Simen Løvgren har fått fart på SOLO2 i natt, og er første båt rundt merket på Väderöarna. Det blir en rask skarp slør nordover til Strömstad.
SOLO2 runder ca kl 0830

Over Skagerrak i natt

17. juni 2016 - 08:19:38

I løpet av natten har store deler av feltet krysset Skagerrak. Nå nærmer de fremste båtene seg rundingsmerket ved Väderöarna, før de skal sette kursen nordover mot pitstop i Strömstad. Der får de fem timers hvile før de legger utpå igjen – på den siste etappen før de skal tilbake til mål på Skjæløy.

Båtene som har krysset Skagerrak i natt har hatt vind, mens det nok er verre med en gruppe båter som ser ut til å ha bli liggende igjen ved rundingsmerket på norskekysten.

Det kan se ut som det er gått slik vi antok i går ut ifra yr.nos varsler; at de fremste båtene er blitt med «vind-toget», mens de bakre båtene er blitt liggende igjen i vindstille ved rundingsmerket.

Det har skapt stor spredning i feltet.

En mager trøst for deltagerne i «Are Wiig Class» er at alle de fire deltagerne er blant dem som nå ligger på norskekysten. Det er ingen av dem som har stukket fra og «ødelagt spenningen».

Avslutter for kvelden

Avslutter for kvelden

17. juni 2016 - 08:07:29

Nyhetsoppdateringen avsluttes herifra for kvelden. Følg med på trackingen for å se hvor båtene er.

Vi er tilbake i morgen tidlig.

AIS skygge

AIS skygge

17. juni 2016 - 08:03:10

Trackingen gir et feil bilde av Seapilot 2Star. Posisjonen til de bakre båtene har ikke blitt oppdatert siden i går kveld. Det er nå 4 m/s fra sørvest ved Arendal, men denne vinden vil minke utover dagen på norskekysten. Med all sannsynlighet er alle deltagerbåtene nå på vei mot Väderöarna.

I Strömstad før kl 12.00

I Strömstad før kl 12.00

17. juni 2016 - 07:53:49

De raskeste båtene ligger nå ca 10 nm fra Väderöarna, og fra Väderöarna inn til Strömstad er det i underkant av 25 nm. Båtene seiler nå plattlens østover på vestavind, men etter å ha rundet blir det en rask trikkekjøring inn mot Strömstad. Kanskje i hastigheter opp mot 10 knop.

SOLO 2 med problemer

SOLO 2 med problemer

17. juni 2016 - 07:41:19

Skjøtet til gennakeren ente i propellen når SOLO2 startet motoren. Nå blir båten slept til brygga av det svenske redningsselskapet.

Avslutter for kvelden

Avslutter for kvelden

16. juni 2016 - 23:59:19

Nyhetsoppdateringen avsluttes herifra for kvelden. Følg med på trackingen for å se hvor båtene er.

Vi er tilbake i morgen tidlig.

45 minutter til runding

45 minutter til runding

16. juni 2016 - 23:43:40

Einar Stenersen Plathe om bord i ILLE MORO kan fortelle at de har ca. 45 minutter igjen til runding og at de kommer utenifra havet og står inn mot kysten. Til lo og foran seg har de BEGGE DEHLER med Truls og Marthe Olsen, mens GLALAX ligger i nærheten.

Det er vel to nautiske mil bakover til rivalen GODE VENNER.

Det blåser i øyeblikket ca. 7 knop, men har vært oppe i 14 knop.

Han forteller også at de har full kontroll på konkurrentene i AIS-bildet sitt, for i motsetning til hva som vises på regattaens trackingvindu, ser de alle båtene rundt seg.

Sørlandets skygge…?

Sørlandets skygge…?

16. juni 2016 - 23:28:08

Båtene nærmer seg nå runding av merket nord for Tromøysundet, men av trackingen fremgår det at båtene oppdaterer seg sjeldnere; det kan nesten se ut som om de ligger på stedet hvil, selv om det fortelles at de seiler i 5-6 knop.

Klokka er i skrivende stund 23:25, men mange av oppdateringene i trackingen er nærmere en time gammel.

Hva grunnen kan være, kan være denne: Stasjonene som tar imot AIS-signalene står relativt høyt plassert på den norske kysten, og når båtene nærmer seg land kommer de inn i en skygge hvor mottagerne ikke får fatt i signalene fordi de «går over båtene» – for å forsøke å forklare noe vi er blitt forklart…

Are Wiig-klassen - hvorfor det?

Are Wiig-klassen - hvorfor det?

16. juni 2016 - 23:22:54

I 2018 starter Are Wiig i soloseilasen Golden Globe – jorden rundt non stop. Det er en regatta til minne om verdens første non stop soloseilas rundt jorden og briten Robin Knox-Johnston som var verdens første som seilte jorden rundt alene uten stopp.

Are Wiig skal seile med den båten han i dag deltar i Seapilot 2Star med, og vi har i år introdusert en klasse vi kaller «Are Wiig Class». Dette er en klasse der du bare kan ha forseil på rull eller på stagkroker, og du kan bare ha to spinnakre.

Dette er først og fremst en klasse myntet på dem som synes det er en utfordring å gi seg i kast med en lang shorthanded-seilas uten å måtte stoppe og uten å måtte ha all verdens mest moderne utstyr. Det er en klasse for dem som synes Seapilot 2Star er et lite eventyr og en utfordring i seg selv.

Lengden på løpet er 180 nautiske mil.

I Golden Globe skal seilerne også bruke tilnærmet det utstyret man seilte med i 1968. Båtene skal være langkjølete, ikke for store og det er ikke tillatt med elektronikk om bord. Det skal være «back to basic».

Å fange opp litt av denne ånden var tanken da vi introduserte «Are Wiig Class» i Seapilot 2Star. I år starter det fire båter – til neste år håper vi på at mange flere vil følge Are Wiig rundt «Skagerraks lille jordomseiling» før han legger ut på den store seilasen – alene i 2018.

Slik har det vært…

Slik har det vært…

16. juni 2016 - 22:58:23

Slik har nok store deler av dagen i dag artet seg for seilerne…

Det kan bli en drøy natt…

Det kan bli en drøy natt…

16. juni 2016 - 22:54:10

Det er ennå en stund til båtene skal runde rundt merket nord for Tromøysundet. Og klokka vil trolig dra seg over midnatt innen de første kommer seg rundt merket.

Ifølge yr.no skal det stå sørvestlig vind frem til kl 01-02 i natt, men så skal den dø ut, og det vil være lite vind frem til morgenen og formiddagen.

Merket seilerne skal runde ligge innunder land, og faren for at det er lite vind der, er ganske stor, hvilket betyr at det kan bli en kamp i natt om å komme rundt merket.

En motstander i den kampen kan også være kyststrømmen, som om den er sterk, kan komme til å ta med seg båtene forbi merket, innen de rekker å runde. Det har skjedd før når vindstilla legger seg langs sørlandskysten.

Seapilot 2Star så langt tegner med andre ord til å bli en utholdenhetsprøve, og under slike forhold er det ikke nødvendigvis de som har de største og raskeste båtene som kommer først rundt.

Kryss inn til Sørlandet

Kryss inn til Sørlandet

16. juni 2016 - 21:27:53

Ut i fra dette trackingbildet, tyder det mye på at det nå blir kryss inn mot rundingen på sørlandskysten…

Sterk seiling av PITERAQ

16. juni 2016 - 20:19:34

Robert Myhrer og Kjell Petter Bruun om bord i Dufour 34-en PITERAQ er i ferd med å gjennomføre en sterk 1. legg fra start og ned til runding ved Kalvøybrotta utenfor innløpet til Tromøysundet.

Ifølge trackingen ligger de som tredje båt på vannet, men med en lav rating, på 0,937, er det hevet over tvil at de ligger svært godt an på korrigert tid.

Foran seg har de GLALAX i samme klasse, men de har høyere rating. For øvrig har de PITERAQ bare større båter rundt seg.

PITERAQ har valgt å holde seg ute i havet hele veien sørover og har åpenbart proffitert på det.

VENNINNA seiler i beste velgående

VENNINNA seiler i beste velgående

16. juni 2016 - 18:39:39

– Vi har det fint, nå har vi til og med fått vind. 4,5 m/sek fra vest!

Gledesutbruddet kommer fra Fredrikstad Seilforenings leder, Per Arne Skjeggestad, som seiler om bord i VENNINNA sammen med Svein Olav Moe.

Grunnen til å si at de har det bra, er fordi mange har lurt hvor de er. AIS-en de har om bord vil ikke synliggjøre seg i tracking-kartet.

– Men om noen finner båten FIRST LADY, så ligger vi like i nærheten, sier Skjeggestad.

Og FIRST LADY, de ligger omtrent midt i feltet.

Han forteller om en lengre periode med lite vind, og at de er veldig i villrede om hva de har i vente.

– Danske værmeldinger sier vind fra NØ i natt, svenske meteorologer sier sørlig vind. Så ja, hva skal vi tro? Vi får vel bare seile på det vi får!

Mest vind øst i Skagerrak

Mest vind øst i Skagerrak

16. juni 2016 - 18:16:49

Alle vindkartene det nærmeste døgnet frem i tid forteller om at det vil blåse mest i den østlige delen av Skagerrak. Over på svesnkekysten kan vinden komme opp i 7–8 m/sek – og utpå kvelden fredag enda et lite hakk mer.

På norskekysten vil vinden være svakere – så det gjelder å komme seg vekk fra Norge så fort som mulig.

Skjermbildet er situasjonen kl 09 i morgen tidlig.

Gjelder å komme med toget!

Gjelder å komme med toget!

16. juni 2016 - 18:11:36

Ta en kikk på disse to vindkartene. Det øverste er et kart for kl 02 i natt – det nederste er for situasjonen 4 timer senere.

Kartene forteller noe om viktigheten av å runde så tidlig som mulig nede ved rundingsmerket nord for Tromøysundet ved Arendal, for deretter å seile lengst mulig ut i Skagerrak med vestavind og spinnaker.

Fortsatt havet som gjelder?

Fortsatt havet som gjelder?

16. juni 2016 - 18:03:01

Vindkartet til yr.no for kvelden frem til midnatt forteller om mer vestlig vind ute i havet enn langs med land.

Det betyr at det kanskje ikke nødvendigvis er det lureste å stå så høyt som mulig for å vinne høyde mot rundingsmerket. Kanskje kan det være vel så mye å hente ved å slippe seg litt ut og seile sydover i rommere vind?

Det kan bli interessant å se hvem som velger hva – og hva som gir uttelling.

– Koser oss med det fine været

– Koser oss med det fine været

16. juni 2016 - 17:55:15

Rune Aasberg og Simen Løvgren får langt fra uttelling for potensialet i sin nye Class 40, SOLO 2. Lite vind er ikke favorittføret til båten som gjerne planer i 20 knop + over Atlanteren.

– Nei, akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde gamle «Solo». Da hadde vi nok seilt atskillig fortere. Disse nye Class 40-ene er ikke akkurat satt opp for så lite vind, sier Rune Aasberg.

– Akkurat nå er det en Elan 37 som seiler rundt oss....

For en time siden byttet de fra spinnaker til Code 0, og nå står de så høyt de kan.

– Akkurat nå peker vi rett på merket ved Tromøysund, men det har vært en stund hvor vi har pekt en sydligere kurs, så vestavinden, som vi fikk for en times tid siden er blitt litt mer mot nord igjen.

Vinden er imidlertid ikke veldig sterk – 4-6 knop er alt hva den har å by på.

– Vi ser at båtene foran oss har litt friskere vind og seiler fortere, så vi får glede oss over det fine været, sier Rune Aasberg om bord i SOLO 2.

På bildet: SOLO 2 ligger side om side med BLACK PEARL.

Havet ga uttelling

Havet ga uttelling

16. juni 2016 - 17:09:40

– Vi har hatt en strategi om å finne vind ute i havet, og nå gir det uttelling, forteller en glad Håkon Hjortøy om bord i ILLUMINATI.

De har beholdt vinden der ute, mens båtene som ligger nærmere land er havnet i et vindhull.

En av de som er blitt rammet av det er også ILLE MORO, som nå har tapt lederposisjonen, mens GLALAX som lå utenfor dem har rykket frem, og nå ligger først i feltet.

Anybody’s game

Anybody’s game

16. juni 2016 - 15:42:50

– Nå er det anybody’s game. Foran oss ser det blankt ut og enten vi vil eller ikke seiler vi oss nok inn i et område med mindre trykk. Akkurat nå seiler vi i nordøstlig vind med 5 knops styrke, forteller Ludvig Daae om bord i ILLE MORO.

De ligger aller først i feltet, og Ludvig forteller hvorfor de gjør det:

– Vi fikk en ganske grei start, men ble fort pakket inn av andre båter. Men vi klarte å jobbe oss mot lo og passerte hele feltet til lo rett etter start. Deretter har vi seilt rhumb line – den korteste kursen.

[bildet er fra starten. ILLE MORO helt i le]

– Da vi begynte å ta igjen klassen foran oss, valgte vi å slippe oss til le og unngå å bli med på den loffingen mot lo som alltid skjer når båter bakfra tar igjen båtene foran. På det tidspunktet lå vi ganske likt med GODE VENNER, og de valgte motsatt strategi; å runde feltet foran til lo for det.

– Ved å gå til le kunne vi holde rhumb line, mens båtene tillo seilte en overbue, og ekstra tungt ble det for dem å komme seg ned igjen da de skulle rundt Færder. Selv vi måtte ta en jibb for å komme rundt de ytterste skjærene. Det var her vi la grunnlaget for den ledelsen vi har nå, sier Ludvig Daae.

De ønsket også å komme lengre ut for å unngå å komme i beltet med mindre vind oppunder Tjøme-landet, der mange av de andre havnet. Det tjente de også på; de hadde mer vind lengre ute.

Videre mot Svenner har de imidlertid vært litt forsiktige med å gå for langt ut i havet.

– Vi venter på en vestadreining, og da er det ikke «ille moro» å ligge for langt ut.

Med hensyn til strømmen skulle han imidlertid gjerne ha vært et hakk lengre ut, for utenfor Ludvig og makkeren, Einar Stenersen Plathe, har han inntrykk av at de seiler i medstrøm. Selv seiler de i motstrøm.

Observasjonen kan synes å stemme, for da vi snakket med GLALAX kunne de berette om at de seilte i svak medstrøm.

De nærmeste timene kan bli avgjørende med hensyn til hva som vil skje med vinden; om yr.nos varsel om vestadreining slår til.…

det blir anybody’s game.

Lite vind for Are Wiig

16. juni 2016 - 14:57:21

Vinden har begynt å dreie

Vinden har begynt å dreie

16. juni 2016 - 14:46:39

GLADLAX, som for ikke lenge siden seilte med spinnaker, har heist en Code 0 og seiler med en skarpere vinkel. Vinden har dreid mer mot vest.

Vinden skal dreie mot vest

Vinden skal dreie mot vest

16. juni 2016 - 14:44:21

Seilerne er på vei mot Svenner, der varselet til yr sier at vinden skal dreie mot vest ved 17-tiden i ettermiddag.

På målestasjonen på Svenner ble det kl 14 målt 3,1 m/sek vind fra nordøst.

På samme tid ble det målt 2,5 m/sek vid fra øst på målestasjonen på Jomfruland.

Stille og rolig

Stille og rolig

16. juni 2016 - 14:10:56

Et øyeblikksbilde ute fra fjorden. «Glalax» er en av de få båtene som har litt trykk i seilene akkurat nå.

Bleiker ut – mer trøkk ute i fjorden

Bleiker ut – mer trøkk ute i fjorden

16. juni 2016 - 14:04:07

– Oppunder Tjøme-landet der mange ligger, har det bleiket helt ut, forteller Axel Nissen-Lie i SEILmagasinets RIB.

– Det ser ut som det er litt mer trykk ute i havet, og mange av båtene har nå vendt nesa utover for å komme den veien.

GLALAX og ILLUMINATI (bildet) er de to båtene som ligger lengst ut og som foreløpig seiler med godt trykk i seilene.

ILLE MORO ligger fremst i feltet.

Nordavinden står fortsatt

16. juni 2016 - 13:38:33

– Vi seiler med 6–7 knops nordøstlig vind. Over Oslofjorden var den oppe i 10–12 knop, men nå har den løyet ned. Det har vært ganske bygete og varierende vind, forteller Halvor Schøyen om bord i GLALAX.

Han forteller at de seiler for styrbords halser med spinnakerbommen på forstaget og er rett syd for Tjøme.

– Vi jibbet oss ut i ca. 10 minutters tid, og ligger nå i front og ytterst i feltet. Det er ikke noe som tyder på at noen sønnavind er på vei ennå, men vi spekulerer i når den kommer og hva som kommer til å skje.

Han forteller at de har svak medstrøm der de nå ligger.

Innenfor seg har de ILLE MORO (Bavaria Match 42) og TOXIFA som er en Xp 33. De tre ligger i front av feltet.

GLALAX først på vannet

GLALAX først på vannet

16. juni 2016 - 12:59:59

Fjorårets vinnere av sin klasse, Rune Tønnesen og Halvor Schøyen, har åpnet godt i år også. De ligger aller først i feltet, og båtene er nå i ferd med å passere Færder fyr. De seiler X-37 GLALAX.

Film fra starten

16. juni 2016 - 12:24:14

Lett vind under starten ga utfordrende valg. Vinden stod fra nordøst ut fra Skjæløy, men stod fra nordvest på utsiden av Rauer.

Glad i slør og lens

16. juni 2016 - 11:54:28

Eivind Carlsenens har deltatt i samtlige Seapilot 2Star, bortsett fra første gang. Han seiler Dehler 39 «Bagheera» sammen emd sin bror Henning.

Bred, lett og moderne

16. juni 2016 - 11:51:00

«Stutt-Tjukken» seiler Open-klassen. Pogo 30 er bygget for å plane, men har mye våt flate. Det er tredje gang Kristian Fæste starter Seapilot 2 Star. «Stutt-Tjukken» trenger mer vind en hva værmeldingen lover.

Vanskelige forhold

Vanskelige forhold

16. juni 2016 - 11:45:04

Det blir rapportert om svært vanskelige forhold. Vinden varierer mye i retning og styrke. Sola har fått godt tak, og den nordlige og østlige vinden som stod til morgenen av i dag, er i ferd med å måtte vike plass for solgangsbrisen, som nok vil få bedre og bedre tak.

Bildet ac SOLO 2 sier sitt om hvilke utfordringer seilerne har.

Ønsker mer vind

16. juni 2016 - 11:44:40

Svein Olav Moe og Per Arne Skjeggestad har deltatt i de fleste Seapilot 2Star. Om de blir hjemme, så vil de sitte klistret til skjermen for å følge med. Det er derfor bedre å seile. Cayenne 42 «Vennina» er tricky å seile, og gutta hadde ønsket mer vind.

Høy fart i lett vind

Høy fart i lett vind

16. juni 2016 - 11:35:52

Vinden har dreid mot nordevest. Helt i tet ligger X-37 «Galax» som holder en fart på 7,5 knop. Båten ligger øst av Fulehuk fyr. Open-båtene, som staret sist, ligger i et vindhull. nærmest uten fart.

SPARKLING GIRL med best start

SPARKLING GIRL med best start

16. juni 2016 - 11:05:36

Harald og Christine Walder tok den siste starten i Open Class. De fikk spinnakeren kjapt opp, var tidlig på linjen og hadde fri vind – akkurat slik det skal gjøres.

Feltets største og raskeste båt, SOLO 2, satte gennakeren tidlig, men var langt bak da starten gikk, men de hentet fort inn forspranget og forlot Skjæløy i hekken til SPARKLING GIRL.

Tett blant de største

Tett blant de største

16. juni 2016 - 10:36:37

Det ble en tett og intens start i «slow motion» for de største båtene i Racing/cruising-klassen. Til tross for BH på spinnakeren, var det favoritten og rankinglederen Elling Rishoff som kom best ut, sammen med makkeren Morten Brekke.

God fremme var også Håkon Hjorthøy og Marius Løken.

Skottene først i 2. start

Skottene først i 2. start

16. juni 2016 - 10:24:48

Joey Gough og Tyge Olsen fra Skottland var først over startlinjen i den andre starten der de minste båtene i racing/cruising-klassen startet.

Tidlig ute var også Kai Viksjø og Peder van der Hagen.

Eivind og Henning Carlsen valgte å sette spinnakeren tidlig og bak linjen, og de kom med god fart gjennom feltet og passerte til slutt alle foran som holdt på å sette spinnakeren og la først ut fra Skjæløy.

Stille Are Wiig-start

Stille Are Wiig-start

16. juni 2016 - 10:12:28

Are Wiig var selv raskest oppe med spinnakeren da klassen som er oppkalt etter ham, la avsted i første start i Seapilot 2Star. Kun fire båter stiller til start i klassen, noe som er skuffende og overraskende. Fredrikstad Seilforening hadde håpet det ville ha vært flere som tok regattaen som en utfordring å gjennomføre i Are Wiigs ånd, som om to år legger ut på sin soloseilas rundt jorden.

Fra Skottland for å seile Seapilot 2Star

16. juni 2016 - 09:54:11

Joey Gough har krysset Nordsjøen for å seile Seapilot 2 Star. I samme slengen deltok han også i Færderseilasen. Det er ikke første gang han deltar. Skotten seilte 2Star også i 2010.

Eneste langkjølte båt

16. juni 2016 - 09:49:13

Golden Globe-seiler Are Wiig nesten klar for Seapilot 2Star sammen med sin sønn. Wiig er den eneste båten med lang kjøl, og har også feltets laveste måletall.

Lettskyet og lett vind

Lettskyet og lett vind

16. juni 2016 - 09:34:55

Seilerne gjør siste forberedelser før start. Akkurat nå er det en lett og fin vind fra nordøst, men det er meldt av vinden skal minke. Det kan bli en lang seilas til Arendal.

Stille natt

Stille natt

16. juni 2016 - 00:12:46

Roen har senket seg på Skjæløy, og seilerne samler krefter før start i morgen tidlig. Regnet har gitt seg, og det er ikke et vindpust.

Fersk i Seapilit 2Star

16. juni 2016 - 00:00:52

Thomas Martinsen deltar for første gang i Seapilot 2Star, og det i en X-46. Martinsen seilte frem til i fjord Hanse 400, men aldri seilt shorthand på høyt nivå.

Seapilot 2Stars favoritt

15. juni 2016 - 23:56:02

Elling Rishoff i «Gode Venner» er favoritt i Seapilot 2Star. Ingen har deltatt i flere 2Star.

Sponser 2Star

15. juni 2016 - 23:51:49

Seapilot sponer 2Star både i Norge og Sverige. Selskapet er eksperter på AIS, men har også utviklet navigasjonsappen Seapilot som nå har kommer med nye funksjoner. Ved å legge inn båtens polardiagram kan appen regne optimal kurs etter værmeldingen. Anders Bergström fra Seapilot forklarer.

Forventer en langsom Seapilot 2Star

Forventer en langsom Seapilot 2Star

15. juni 2016 - 23:48:19

Lett vind gir utfordringer i Norges største shorthandseilas. Starten går i morgen tidlig, og seilerne samles på Skjæløy i Fredrikstad.
Les mer på SEILmagasiet.
https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=38592

Hovedsponsor:

Øvrige sponsorer:



Last updated: 2021-06-05 15:31:04Cache read